...

מחלות דלקתיות של פני שטח העין

מחלות דלקתיות של פני שטח העין – גורמים, אבחון וטיפולים

פני שטח העין הכוללים את הקרנית, הלחמית והעפעפיים, פגיעים למגוון מצבים דלקתיים. מחלות דלקתיות של פני שטח העין הן שכיחות ועלולות לפגוע קשות בראייה ובאיכות החיים. במאמר זה, נדון בסיבות, בהליכי אבחון ואפשרויות הטיפול הזמינות עבור מחלות דלקתיות של פני שטח העין.

סיבות למחלות משטח עיניים דלקתיות

דלקת של פני העין יכולות להגרם על ידי מספר רב של סיבותמחלות דלקתיות של פני שטח העין

  1. זיהומים: זיהומים חיידקיים, נגיפיים, פטרייתיים או טפיליים עלולים להוביל לדלקת חדה או כרונית של פני שטח העין.
  2. תגובות אלרגיות: דלקת לחמית אלרגית היא תוצאה של התגובה החיסונית של הגוף לאלרגנים כמו אבקנים, קרדית האבק, קשקשים או הפרשות של חיות מחמד, ולטיפות או משחות עינים.
  3. הפרעות אוטואימוניות: מצבים כמו דלקת מפרקים שגרונית, זאבת ותסמונת על שם שיוגרן (Sjogren) יכולים להתבטא כדלקת בפני שטח העין המלווה לעתים במחלת העין היבשה.
  4. גורמים סביבתיים: חשיפה ממושכת לקרני UV, זיהום אויר קשה, עשן או חשיפה לכימיקלים מגרים עלולה לגרום לדלקת עיניים.
  5. חבלה או ניתוח עלולים לגרום לדלקת פני שטח העין
  6. תרופות: תרופות מסוימות, במיוחד טיפות עיניים עם חומרים משמרים, יכולות לעורר או להחמיר דלקת משטח העין.

אבחון של מחלות משטח עיניים דלקתיות

הערכה קלינית יסודית על ידי רופא עיניים ובדיקות אבחון ספציפיות יכולות לעזור באיתור הגורם:

  1. בדיקה קלינית: בדיקת עיניים מקיפה מתחילה לרוב בהערכה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, ולאחריה בדיקת חדות הראייה. העפעפיים, הריסים ומשטח העין נבדקים לאחר מכן לאיתור סימנים של דלקת, כגון אדמומיות, נפיחות או הפרשות.
  2. בדיקה במנורת סדק: מיקרוסקופ זה מאפשר בדיקה מפורטת של המקטע הקדמי של העין, תוך הארה של אי סדירויות במשטח העין ובמבנים אחרים של קדמת העין.
  3. מבחן שירמר: משמש לאחבון מחלת העין היבשה. בדיקה זו מודדת את ייצור הדמעות באמצעות פיסת נייר מילימטרי המונחת מתחת לעפעף התחתון.
  4. זמן קריסת דוק הדמעות (TBUT): מעריך את יציבותו של דוק הדמעות. זמן קריסה קצר מצביע על אידוי מהיר של הדמעות, הנראה לעתים קרובות במחלת העין היבשה ובפרט בדלקת עפעפיים – בלפריטיס.
  5. צביעת פני שטח העין בסמנים מיוחדים כגון פלורסצאין, המדגימים תאים פגומים או מתים
  6. בדיקות דם: אלו יכולות לזהות מחלות אוטואימוניות מערכתיות המתבטאות בדלקת משטח העין.

הטיפול במחלות דלקתיות של פני שטח העין

אופן הטיפול תלוי בגורם למחלה ויכול לכלול:

  1. טיפות ומשחות סיכה, טיפות אנטיביוטיקה, טיפות נוגדי דלקת כגון סטרוידים, טיפות נגד אלרגיה
  2. תרופות סיסטמיות: מקרים חמורים, במיוחד אלו הקשורים להפרעות אוטואימוניות, עשויים לדרוש תרופות מערכתיות כגון תרופות המדכאות את מערכת החיסון.
  3. פקקים לחסימת דרכי הדמעות – Punctal Plugs. במקרים של יובש קשה של פני שטח העין ניתן להחדיר את הפקקים הזעירים לתוך תעלות ניקוז הדמעות בכדי למנוע מעבר דמעות מהעין לאף ולהגביר את לחות העיניים.
  4. קומפרסים חמים ומסיכות חמות: מועילים למצבים כמו בלפריטיס או תפקוד לקוי של בלוטות החלב על שפת העפעף (בלוטות על שם מבומיאן)
  5. ניתוח: במקרים נדירים, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית לתיקון מנח העפעפיים, חסימה כירורגית של דרכי ניקוז הדמעות, כריתת ריסים המשפשפים את הקרנית וכו'.
  6. שינויים סביבתיים: במקרים הנגרמים על ידי גורמים סביבתיים, שינויים פשוטים כמו הרכבת משקפי שמש, שימוש במטהרי אוויר או הימנעות מאלרגנים ספציפיים יכולים לעזור.
  7. שינויים באורח החיים: שינויים בתזונה, כמו הגדלת צריכת חומצות שומן אומגה 3 ומזעור זמן המסך יכולים לסייע במחלות פני שטח דלקתיות.

לסיכום, מחלות דלקתיות של פני שטח העין יכולות להשפיע באופן משמעותי על הראייה ועל איכות החיים. הבנת הסיבות שלהם והכרת כלי האבחון הזמינים חיוניים לטיפול יעיל. באם אתם סובלים מגירוי של פני שטח העין יש לפנות לבדיקת רופא עינים להמשך הערכה וטיפול.

Call Now Button דילוג לתוכן