...

ארוזיות חוזרות בקרנית

ארוזיות חוזרות בקרנית Recurrent Corneal Erosions

ארוזיות חוזרות בקרנית יכולות לפגוע מאוד באיכות חיים של מטופלים. הקרנית היא רקמה שקופה בקדמת העין, המשמשת חלק מדופן העןין, וגם שוברת את האור המגיע מבחוץ בכדי שיתמקד על פני הרשתית.  לכן, כל אי סדירות על פני הקרנית יכולה להשפיע באופן משמעותי על הראייה.

מהי תסמונת הארוזיה החוזרת בקרנית?

ארוזיות חוזרות בקרנית היא מצב שבו השכבה החיצונית ביותר של הקרנית, האפיתל, אינה נצמדת היטב לשכבות שמתחתיה. במצב זה האפיתל יכול להתנתק, לזוז ואף להקרע, אפילו מספר פעמים בחודש, וליצור פצע המכונה ארוזיה. תופעה זו גורמת לכאב עז, דמעת והפרעה בראייה למספר שעות ולעתים למספר ימים.

הסיבות ל-ארוזיות חוזרות בקרנית

  1. טראומה קודמת: הסיבה השכיחה ביותר ל-ארוזיות חוזרות בקרנית היא פציעה קודמת או טראומה בקרנית. אפילו שריטה קלה, כמו שריטה מציפורן או חתך נייר, עלולה לגרום ל-ארוזיות חוזרות בקרנית שיכול להמשיך חודשים או שנים.ארוזיות חוזרות בקרנית
  2. דיסטרופיה של הקרנית: זוהי מחלה ראשונית של שכבת האפיתל שנקראת EBMD – Epithelial Basement Membrane Dystrophy או Map-Dot-Fingerprint Corneal Dystrophy. במקרים כאלו התופעה יכולה להופיע בשתי העיניים.
  3. תסמונת העין היבשה: ייצור לא מספיק של דמעות או איכות דמעות ירודה עלולים לייבש את הקרנית, מה שהופך אותה לרגישה יותר לארוזיה במטופלים עם EBMD.
  4. סיבות אחרות: שימוש בעדשות מגע, ניתוחי עיניים, ובצקת קרנית יכולים גם הם לגרום לאנשים עם EBMD להיות מועדים יותר ל-ארוזיות חוזרות בקרנית.

תסמינים של ארוזיות חוזרות בקרנית

הארוזיות מתרחשות לרוב עם היקיצה, כאשר העפעפיים היבשים תולשים את אפיתל הקרנית שאינו מחובר היטב לשכבות שמתחתיו. ארוזיה בקרנית גורמת ל:

  • כאב חד ופתאומי בעין
  • תחושה של גוף זר בעין
  • ראייה מטושטשת או ירידה
  • רגישות לאור (פוטופוביה)
  • עיניים דומעות (דמעות)
  • אדמומיות של העין

אבחון

אבחון התסמונת מבוצע על ידי בדיקת רופא עיניים.

טיפולים עבור ארוזיות חוזרות בקרנית

כאשר כבר קיימת ארוזיה בקרנית יש להשתמש בטיפות או משחה אנטיביוטית בכדי למנוע זיהום של הקרנית. מניעת הארוזיות עצמן מתבסס על טיפולים הכוללים:

  1. טיפות סיכה ומשחות: אלו שומרים על לחות הקרנית, מסייעים בריפוי ומונעים ארוזיות נוספות.
  2. תמיסת מלח: תמיסות מלח היפרטוניות יכולות לשאוב נוזלים מהקרנית, ולסייע בהיצמדות האפיתל.
  3. טיפות אנטיביוטיות: כאשר קיים פצע פתוח באפיתל מקובל לתת טיפות או משחות אנטיביוטיקה בכדי למנוע זיהום של הקרנית
  4. עדשות מגע טיפוליות: ניתן להשתמש בעדשות מגע רכות מיוחדות כשכבת הגנה, המאפשרת לקרנית להחלים מתחתיה.
  5. פקקים לדרכי הדמעות – Punctal Plugs: ניתן לחסום את דרכי המדעות המובילות דמעות מן העין לאף בכדי להגביר את לחות העין ולסייע במניעת הארוזיות.
  6. פרוצדורות כירורגיות קלות: במקרים בהם ארוזיות חוזרות בקרנית אינו מגיב לטיפולים שמרניים, קיימות אפשרויות ניתוחיות המבוססות על יצירת צלקת עדינה שמסייעת בהדבקת האפיתל לשכבה שמתחתיו. אלו כוללות:

– ניקור חלקה הקדמי של הקרנית על ידי מחט זעירה – Anterior Stromal Puncture

– טיפול לייזר מסוג PTK – טיפול הדומה לניתוח להסרת משקפיים בלייזר ואורך מספר שניות בודדות

התאמות מניעה ואורח חיים

  1. במצב זה יש להמנע משפשוף עיניים: שפשוף נמרץ עלול לנתק אפיתל המועד לכך.
  2. הרטבה באמצעות דמעות מלאכותיות או משחות סיכה, במיוחד לפני השינה.

סיכום

ארוזיות חוזרות בקרנית יכולות לפגוע בצורה קשה באיכות החיים ולגרום לאירועים חוזרים של כאב וטשטוש ראיה. אם אתם חווים תסמינים של ארוזיות חוזרות בקרנית, חיוני להתייעץ עם רופא עיניים לקבלת הדרכה וטיפול מתאים.

Call Now Button דילוג לתוכן